Tietoa erektiohäiriöstä

Erektiohäiriö (impotenssi) määritellään kyvyttömyydeksi saavuttaa ja/tai ylläpitää tyydyttävään seksuaaliseen kanssakäymiseen riittävää erektiota. Erektiohäiriö voidaan luokitella myös onnistuneiden yhdyntöjen määrällä kymmenestä yrityksestä:

  • Lievä häiriö kun 7-8 yhdyntäyritystä 10:stä onnistuu
  • Keskivaikea erektiohäiriö kun 4-6 yhdyntäyritystä 10:stä onnistuu
  • Vaikea erektiohäiriö kun 0-3 yhdyntäyritystä 10:stä onnistuu.

Haittaava erektiohäiriö esiintyy Suomessa noin 200 000 miehellä. Tutkimusten mukaan lieviä erektiohäiriöitä esiintyy noin 20 %:lla kaikenikäisistä miehistä. Lievät erektiohäiiröt kuuluvat miehen elämään ja niistä kärsii joskus lähes jokainen mies. Kohtalaisten ja vaikeiden erektiohäiriöiden esiintyvyys kasvaa iän myötä. Kohtalaiset ja vaikeat erektiohäiriöt vaativat tutkimista ja hoitoa.

Syyt

Erektiohäiriön taustalla on monia syitä. Usein jokin yksittäinen tekijä tai tekijäryhmä saattaa olla hallitseva.

Orgaanisen erektiohäiriön esiintyvyyteen vaikuttavat tekijät liittyvät useimmiten kroonisiin sairauksiin, leikkauksiin ja traumoihin, lääkehoitoon, tupakoinnin ja alkoholin liikakäyttöön. Orgaanisen erektiohäiriön yleisin syy on heikentynyt paisuvaisen verenkierto, ja sitä esiintyy erityisesti ateroskleroosi- ja diabetespotilailla.

Keskimäärin 78 %:ssa potilaista erektiohäiriön aiheuttavat orgaaniset eli elimelliset tekijät joko yksinään tai yhdessä psykogeenisten eli psyykkisten tekijöiden kanssa. Syynä on myös usein suorituspaineet tai väsymys.

Hoito

Erektion heikentyminen liittyy ikääntymiseen ja elämäntapoihin. Tupakointi heikentää erektiota varsinkin niillä miehillä, joilla on sydän- ja verenkiertosairauksia. Alkoholin liikakäyttö muuttaa hormonitasapainoa haitalliseen suuntaan. Myös huono yleiskunto, ylipaino, ristiriidat ja riitelyt kumppanin kanssa heikentävät erektiota.

Huono itsetunto saattaa lisätä henkistä jännitystä ja suorituspainetta, mitkä vuorostaan alentavat erektiokykyä. Liian suuri stressi vaikuttaa haitallisesti sukupuolitoimintoihin. Stressitekijät tulisi tunnistaa ja yrittää vaikuttaa niihin.

  • Ei alkoholin liikakäyttöä
  • Stressin vähentäminen 
  • Tupakanpolton lopettaminena
  • Fyysinen rasitus ja liikalihavuuden hoito
  • Kolesterolin alentaminen
  • Avoin keskustelu kumppanin kanssa
  • Henkisen tasapainon ylläpitäminen
  • Fosfodiesteraasi tyyppi 5:n (PDE5) entsyymin estäjälääkkeet ja luonnomukaiset potenssivalmisteet
  • Alipainepumput

Lantionpohjan lihasharjoitukset

Erektiota voi parantaa myös yksinkertaisella harjoituksella. Harjoituksen tarkoituksena on parantaa lantionpohjan lihasten kuntoa. Harjoitus on täysin huomaamaton ja helppo tehdä vaikka työn lomassa.

  1. Tyhjennä rakko
  2. Jännitä lantionpohjan (ei pakaroiden) lihaksia noin 10 sekunnin ajan
  3. Rentouta
  4. Toista 10 kertaa
  5. Toista harjoitussarja 3 kertaa päivässä 3-6 kuukauden ajan
Tunnista lantionpohjan lihakset näin: Kun olet virtsalla, yritä kesken virtsaamisen katkaista virtsasuihku supistamalla lantionpohjan lihaksia. Jos onnistut katkaisemaan virtsasuihkun, olet onnistunut supistamaan oikeita lihaksia.
Lisätty toivelistaan
Toivelista
Tuote lisätty ostoskoriin
Ostoskoriin